2007. január 23.

Fájt fo jor rájc

Az "Indexfikázós" bejegyzés. Ezzel a címszóval illette Földes András úr a január 23.-án hajnalban megejtett blogpostomat. Természetesen ez erős képzavar, hiszen a két cikkben lévő hasonlóságok megemlítése az én fogalmaim szerint messze nem minősül fikázásnak, de valószínűleg túlságosan liberális vagyok az ilyen dolgokhoz. Kezdjük akkor az elejéről.

Jókedvűen, hogy nem csak én találom arra érdemesnek a témát, olvastam az Indexen 22.-én megjelent cikket, mely az EMo fogalomkörrel, mint a mai fiatalság rákfenéjével foglalkozik. Természetesen egyszer sem említettem semmiféle plágiumra utaló állítást, nem vagyok sem hülye, sem beképzelt, így az első e-mailben, melyet Földes András úrnak címeztem a következőket írtam.

Tisztelt Földes András Úr!

Alant mellékelem azt az e-mailt, melyet pár perccel ezelőtt küldtem el a Főszerkesztő úrnak. Remélem sem tolakodásnak, sem támadásnak nem veszi a következő sorokat, csupán csak a hiúság beszél belőlem. A cikkhez gratulálok, nagyon tetszett.

"Tisztelt Főszerkesztő Úr!

Pár perccel ezelőtt kaptam egy linket, mely egy, az oldalukon lévő cikkre mutatott. Érdeklődéssel olvastam a hírt, melynek témája az utóbbi időben egyre többet foglalkoztat, s meglepődve tapasztaltam, hogy nagyon sok, tartalmi hasonlóság mutatkozik az említett cikk, és a blogomon lévő bejegyzések között. Meglepődésemet szóvá tettem a srácnak, akitől a linket kaptam, minek után közölte, hogy még január 7.-én küldött egy levelet önnek, melyben felhívta a figyelmet egy érdekes cikkre, s mellékelte a blogomat(http://deluksz.blogspot.com), melyen akkor az EMO-val foglalkozó írások voltak a legfrissebbek. Mindezek után nem csoda, hogy sok a hasonlóság a blogbejegyzéseim és Földes András cikke között. Az, hogy forrásként szolgáltam örömmel tölt el, s jóleső érzés, hogy munkásságomból ihletet lehet meríteni, pusztán csak azt sérelmezem, hogy a blogom címe sehol sincs megemlítve. Arra számítottam, hogy a cikk végén, akármilyen kisbetűkkel is, de meg lesz említve, hogy mi szolgált témául, s forrásul. Remélem ez nem nagy kérés, s lehet még orvosolni. Ezen e-mailt mindenesetre Földes András úrnak is elküldöm, tisztázandó az esetleges félreértést, vagyis, hogy soha senki nem halott a blogomról, bár erre, jelen ismeretek fényében vajmi kevés esélyt látok.

A teljesség kedvéért, mellékelve:
Földes András cikke: http://index.hu/kultur/eletmod/emo071011/
Vonatkozó blogbejegyzés: http://deluksz.blogspot.com/2007/01/emo-revolution-1.html"

Kívánok további nagyon jó munkát. Tisztelettel:
Kőrösi Bogdán (DeluksZ)

Jól látható, hogy semminemű támadást nem intéztem a szerző ellen, sőt, dicsértem a cikket. Erre jött egy válasz e-mail Földes András úrtól.

Kedves Deluksz,
Egyes, nagyhordereju felfedezesek a levegoben vannak. Ott van peldaul Darwin, aki egy azota elfeledett nevu amerikaival parhuzamosan fedezte fel a fajok kivalasztodasanak elmeletet. Vagy beszelhetunk a radiot felfedezo subblefieldrol, aki allitolag marconi elott talalta ki az ugyes szerkezetet.

egy szo mint szaz: hasonlo a helyzet az emokkal is. bar a deluksz remek irasai eljutottak hozzam, en akkor mar napok ota dolgoztam a teman, amelyhez az inspiraciot a cikkben is jelzett modon a privi.hu adta. a cikk nagyjabol a deluksz idevago posztjaval egyidoben keszult. a kesz cikknek az ujsagszerkesztes megannyi vihara kozepette azonban hetekig kellett varnia a megjelenesre.

ha szabadidejeben atfutja elozo irasaimat, lathatja, sem stilus sem feldolgozas tekinteteben nem hoztak nalam valtozast a deluksz amugy friss, fiatalos sorai. ettol fuggetlenul, tamogatva a web2.0-s forradalmat es az On altal emlitett hiusagot, belinkeljuk a weboldalat.

Tovabbi jo munkat kivanok
Foldes Andras

Úgy tűnt, vége van. Mindketten megdicsértük a másikat, F. András elismerte, hogy remek írásaim eljutottak hozzá, a vonatkozó blogbejegyzésemet a cikk alján egy aprócska linkben megemlítették, és bolgod volt mindenki. Aztán jött egy következő email, melyet a már fent is említett fikázó postom váltott ki.

kisbaratom,
en kirakom a te linkedet, amit nem kellene, de jo fej vagyok. te meg index fikazo posztot raksz fel ezek utan? linket levettem.
udv

Tekintsünk el a stílustól, az önkényes tegezéstől, és marad a lényeg. A fikázás, aminek következtében lekerült a link az Indexről, habár ezelőtt a kikerülésével mindenki elismerte helytállóságát. Vagyis, ha megemlítem, hogy igen, van hasonlóság, az már rohadtul nem olyan jó dolog, kussolj szépen, akkor kikerül a linked, ha nem kussolsz, akkor nem kerül ki. Sokat kértem? Lófaszt. Fikáztam? Lófaszt. Vegyük át a két cikket.

Index.hu
A legtöbben vagy emósok voltak, vagy pont, hogy utálták az emókat. A dolgot bonyolította, hogy az emók egyúttal elítélik a többi emót is, mert ők csak megjátsszák az egészet.

Blogom
Minden REAL Emo utálja a divatokat. Ezt különösen fontos megjegyezni a bemutatkozás elején, hiszen ha nem határolódsz el a Divatoktól a te Eredetiséged is kétségbe vonható.

Index.hu
A magyar és külföldi oldalak tömegével mutatnak be egymással csókolózó emo kideket, amit az emo görlök állítólag nagyon szexinek tartanak.

Blogom
A videókra írt kommentek alapján kiderül, hogy nemcsak izgi, ha két EmoBoy smárol, de nincs olyan lány, akinek ez ne okozna másodpercek alatt multiorgazmust.

Index.hu
Az oldal legelején elküldik a francba azt, akinek nem tetszik, amit lát.

Blogom
Onnan tudjuk, hogy az Emokat nem csípik, hogy mindegyik legalább egyszer leírja, hogy „Ha nem tetszik a stílusom Kabbe/rohagymeg/anyádkurva/nyajjásót geci!!"

Index.hu
...mit xeriznek még. Meg mit nem. Pl a plázabiccseket

Blogom
Jah, a plázacicákat is utálni kell, mert ők felszínesek, nem deeply emotionallok.

Ezen tények függvényében döntse el mindenki, hogy jogos e az az aprócska kérés, hogy mint forrás, jelenjek meg. (Jogosnak tartotta persze mindenki, míg az Indexet nem fikáztam.) Az, hogy az Index által felsorakoztatott videók többé kevésbé ugyanazok, amiket én is linkeltem, mellékes, youtuben gondolom ezek vannak legelöl. A cikket viszont olvassátok el, kitér néhány olyan dologra, amit én a feltételezett érdeklődés hiány miatt nem említettem meg, s nem boncolgattam. Most viszont, tekintve, hogy nem homokoztunk együtt az óvodában, maradnék a formalitásoknál, tisztelt Földes András Úr, s kívánok további jó munkát, az általam fikázott Indexnek is.

"kisbarát" vége.

18 megjegyzés:

Névtelen írta...

Én nem vágom h előző postodban hol van a "fikázás"! Amúgy meg sztem k.mind1 mer ha így haladsz a blogodat többen olvassák majd mint az indexet :P
Písz

Névtelen írta...

Én nem vágom h előző postodban hol van a "fikázás"! Amúgy meg sztem k.mind1 mer ha így haladsz a blogodat többen olvassák majd mint az indexet :P
Písz

Névtelen írta...

Tisztelt Földes András Úr,

nem szerettem volna elsőnek kommentelni, de nem hagyhatom szó nélkül. Mielőtt kifejtem véleményem, szívesen elolvasnám, ismerém F. András úr reakcióját a legújabb bejegyzésre, ami sajnos még várat magára de bízom benne hogy ami késik nem múlik. Amit kívülállóként megállapítanék és szóvátennék: Valóban, rengeteg a 2 cikk közti hasonlóság. Nem dobálózom olyan kifejezésekkel, hogy bizonyos részek el lettek lopva Bogdán (DeluksZ) írásából, de miután olvasta, kétség nem férhet hozzá hogy az önálló fogalmazásba beleszőtte a már olvasott részleteket. Ezzel nem is lenne gond, egy igen közismert és beskatulyázható témáról nehéz lenne eltérő dolgokat mondani, de ekkora fokú hasonlóságnál illik feltüntetni, a valljuk be valamilyen szinten ihletést adó cikket. Ha jól informálódtam, ez meg is történt. Eddig minden rendben, ahogy Bogdán is írta, megdícsérték egymást, gondolván ezzel le van tudva a dolog. És ekkor jön a meglepetés, hisz maga, valami nem létező fikázásra hivatkozva, tinilányokat megalázó módon sértődöttségében leveszi a linket. Ez elég nagy pofátlanság..Ha még egyszer összeveti a 2 irományt, a 90%os stílus -és témabeli hasonlóság igenis érdemel egy linket, lévén hogy a blogos cikk előbb vált "publikussá". És ha kérhetném, mutasson rá a fikázó részre, valahogy századszori olvasás után sem találom.

Tisztelettel,

Sz. Adrienn

asdasd írta...

„a 90%os stílus -és témabeli hasonlóság”

Miva???

asdasd írta...

Más kérdés, hogy F. A ezek szerint „kicsit” túlérzékeny, mert a fikázást én sem találtam, bár a megfogalmazás kicsit szerencsétlen, de a blogger se különb, szóval zsák a foltját.

asdasd írta...

Más kérdés, hogy F. A ezek szerint „kicsit” túlérzékeny, mert a fikázást én sem találtam, bár a megfogalmazás kicsit szerencsétlen, de a blogger se különb, szóval zsák a foltját.

asdasd írta...

(sorry, nem küldte el kétszer, mégis)

Névtelen írta...

Kérdésre kérdéssel? Legyen. A hasonlóságot értem a felépítésre, a kitekintésekre, és még a mellékelt linkek is jajj de nagyon hasonlóak. De mondom ezzel még mindig nem is lene baj, nem fogok ezen fent akadni.Gondolom párszor már egymás mellé állítottad a 2 írást, sajnos, manapság ha ekkora hasonlóság van 2 dolog között, az ember hajlamos azt hinni hogy az első hatással van a másodikra. Én ebbe nem fogok belemenni, nem az én dolgom. De a link levételét nem értem, és még mindig várom a választ fikázás kifejtésére. Azt hiszem én is elég kedves voltam, ugyhogy ha lehetne, nem miva, hanem tessék...

Névtelen írta...

:) Jó, innentől visszaminősítem magam csendes olvasóvá, jó társalgást! Órákat tudnék írni, pont ezért nem megyek bele. A véleményeknek nem kell egyezniük, de F.A. viselkedése kicsit érthetetlen..Majd DeluksZszal megbeszéli..

DeluksZ írta...

Hogy keveredtél ide el mavo?:)

Névtelen írta...

ez tiszta rohej...bar melyen tisztelt f. andras, a cikk elejen feltunteti, h nem 13-15 eves elgge ugy tuni.en jot kacagtam a levelen, mert egyszeruen nevetsegesen primitiv.a fikazos reszt azert nem talaljatok mert nincsen ily egyszeru.f. andras meg jol tenne ha vmi olyannal foglalkozna amihez ert, mert dogunalmas a cikk, nem birtam vegig olvasni, bogdan sokkal elvezhetobb es szorakoztatobb .(marmint a stilusa:))
csok nektek a fagyos daniabol

Névtelen írta...

vitatkozom!!
kövezzetek meg, de szerintem semmi gond nincs tisztelt F.András stílusával, nagyon is élvezhető, ha a cikje végén Kőrösi Bogdán név állna, eszembe nem jutna h nem ő írta. Bár lehet csak az EMO iránti fellángolása miatt hinném h csakis ő írhat ilyet. Szal minden rendben van, csak az ovodás és egyben pofátlan jogtalan retorzióvan nem érteki egyet. Mind a 2 cikk nagyon jó, mert üzen. Ennyit szerettem volna:)
csók
és üdv neked lusta, sietős nagybetűket nem használó ORSI a fagyos Dániába:)

Névtelen írta...

Emok bazmeg röhej. Meg F. András reakciója is.
De Deluksz nem válaszoltál a kérdésemre. Privi.hu-n télleg vannak kommentek vagy mi? Vagy regelnem kell? Akarom mer jó.

DeluksZ írta...

Helo apa. Nem, annyi volt, hogy a csaj kirakta a kommenteket amiket irtak neki, az oldalára. Ha privi.hun minden komment megjelenne amit egy oldalra irtak akkor szted meddig élne az oldal?:) Csaj kirakta és kész, de már levette őket, azért nem látod.

asdasd írta...

deluksz,

Az inedxről. :-)

Névtelen írta...

Sziasztok!
Nekem van egy tippem. Szerintem az minősül index fikázásnak, hogy Bog kapott egy linket az indexen, és írt ide egy cikket, ami kb azt sugallja, hogy az egész Bog blogjáról lett lekoppintva. Vannak aktuális hírek, ami a nagyvilágban történik és "lapzártáig" várják a legfrisebb történéseket, ha nem jön ilyen, akkor töltőcikknek használják azokat, melyeket korábban megírtak. Elképzelhető, hogy F.A. Úrnak is igaza van.. Lehet, tényleg véletlen egybeesés. Ki tudja? Szerintem legyintsetek egyet, már csak azért is, mert nem tehettek mást. :/

Névtelen írta...

röhejes az egész...
csak így tovább deluksz san

Névtelen írta...

Na hát én aztán tényleg tök nem akarok beleszólni, de mégis :) Az a helyzet, h már hetekkel, hónapokkal korábban is téma volt a neten rengeteg helyen az emo. Nagyon sok helyen olvastuk szinte szó szerint ugyan azt amit deluksz is leírt, és nem, nem arról van szó h bárki is lopta volna a szöveget, hanem csupán arról h ugyan arról írtak, ugyan arról az oldalról közelítették meg és hasonlóan gondolkodtak. A pár idézet nem bizonyít semmit, rengeteg honlap van ahol ugyan ezek a gondolatok összegyűjtve megjelentek már, ez nyilván nem véletlen: deluksz is utánanézett, utánaolvasott a témának, majd leírta amit gondolt róla. FA úr is hasonlóan tehetett, (hasonlóan még nagyon sok emberhez) így cseppet sem meglepő h nagy a hasonlóság a két cikk között. (csak h kicsit konkretizáljunk, csaknem az összes emo elemzős írásban szerepelnek a következő dolgok: emoboyok smárolása tetszik az emo görlöknek, legtöbb emo csak magát és haverjait tartja igazi emonak, mindenki más csak divat, az emok a priviponthus és az ahhoz nagyon hasonlító oldalaikon rengeteg dolgot minden esetben megtesznek, például a lap elején elküldik a 'csába az emberek nagy részét, valamint csaknem mindenhol megemlítik a helyesírási szokásikat is. De említhetnénk még az öltözködésüket, és a fényképezkedési szokásaikat is. A tartalmi hasonlóság, csaknem egyezés tehát az ég világon semmit nem bizonyít. A sítlusbeli hasonlóság viszont egy másik dolog, arról nem igazán tudok mit mondani, mivel egyetlen FA írást sem olvastam ezelőtt, delukszosból is csak azt ami a blogon megjelent.

Az "index fikázós" dolog meg már tényleg nc, így is túl sokat pofázok bele olyanba amihez semmi közöm. No offense.

További minden szépet és jót!